www.jutawanpowergold.biz

Wednesday 2 April 2014

1 GRAM 1BULAN 1KELUARGA 1MALAYSIA

MENABUNG EMAS VS WANG KERTAS

1. EMAS IALAH KEKAYAAN YANG SEBENAR

Emas menjadi pilihan manusia sebagai penyimpan kekayaan.
Sejarah penggunaan emas sebagai wang boleh dilihat 6000 tahun yang lalu.
Orang-orang Mesir telah menggunakan jongkong emas yang di cop nama firaun sebagai wang.

Itu sejarah di Mesir; kalau kita imbau sejarah Tanah Melayu. Kedatangan kuasa Barat ke Asia Tenggara semata- mata kerana Emas. Kuasa Barat telah menggunakan slogan "Gold, Glory and Gospel" untuk mengaut hasil bumi Tanah Melayu. Rasanya kita patut sedar tentang hal ini dari dulu lagi. Sekarang waktu untuk kita bertindak. Kumpullah emas sebelum terlambat.

Manusia memilih emas sebagai penyimpan kekayaan kerana:

1. Warna kuning keemasan yang sangat menarik dan tidak akan pudar selamanya.

2. Emas tidak boleh dibinasakan.

3. Tahan lasak.

4. Mudah dibahagikan kepada unit yang kecil tanpa menjejaskan nilainya.

5. Ia sukar diperoleh.

Pada zaman silam, emas digunakan sebagai simbol kekayaan. Sesiapa yang memiliki emas maka ia dianggap kaya. Jika kita memiliki banyak emas pada zaman ini. Kita juga dianggap kaya.

Selain itu juga emas tidak boleh dibinasakan. Sesuatu benda yang menjadi penyimpan kekayaan mestilah mempunyai sifat tidak boleh dibinasakan.

Sebab itu kereta, haiwan dan tumbuh-tumbuhan tidak boleh menjadi penyimpan kekayaan. Ini kerana di dalam jangka masa panjang kesemua benda tersebut akan binasa.Sesuatu benda yang boleh dibinasakan dengan mudah tidak boleh menjadi penyimpan kekayaan yang terunggul.

Emas sifatnya berbeza dengan benda lain. Ia tidak boleh dibinasakan. Emas akan tetap bernilai walaupun ianya patah, penyek, calar dan bengkok asalkan emas ianya tetap bernilai.


No comments:

Post a Comment